Søvn

Søvn i Villa Berthe

At sove er en livskunst, vi skal lære som små.

Søvn er en fysisk nødvendighed, som har afgørende betydning for barnets trivsel. Den første del af barnets søvn tilgodeser kroppens opbygning og den anden del intellektets opbygning. Derfor er det vigtigt, at barnet får lov til at få en længerevarende søvn i institutionen (et helle). Børns middagslur hænger, ifølge søvnforskerne, ikke sammen med vanskeligheder med at komme i seng om aftenen. Børn kan ikke sove på forskud. Vuggestuebarnet har brug for mellem 12 og 14 timers søvn i døgnet. Det er derfor vuggestuens søvnpolitik, at barnet ikke vækkes. Med de store vuggestuebørn der nærmer sig børnehavealderen, kan det aftales med forældrene, at der vækkes efter min. 2 timers søvn. Vågner barnet før, tages det selvfølgelig op. Er barnet stadig i rytmen med at sove 2 gange, når det starter i vuggestue, får det selvfølgelig lov til dette. Vi er selvfølgelig altid parate til at give gode råd, og vejledning i tilfælde af problematikker vedr. søvn. I vuggestuen noterer vi ikke sove tider, men hvis der er opstået situationer uden for normalen vil I få besked.

Når børnene starter i børnehave er der forsat mulighed for at sove middagslur. Nedtrapning af middagsluren aftales mellem forældre og barnets primærpædagog.

Det sker under barnets søvn

Under barnets søvn sker følgende:

• opbygning af kroppen
  • opbygning af intellekt
  • reparation af kroppen

Mangel på søvn kan medføre:

• svækket immunforsvar
  • indlæringsproblemer