Traditioner

Årlige traditioner og aktiviteter

Vi har nogle traditioner i Villa Berthe, der markerer årets gang og sæsonernes skiften. Der er mange højtider  og mærkedage man kan vælge at gøre noget ekstra ud af men vi har valgt at koncentrere os om:

• Fastelavn der bliver fejret med tøndeslagning i både Lille Bjørn og Store Bjørn. Børnene kommer udklædte hjemmefra og slår katten af tønden i mindre grupper.
  • Æggejagt og påskefrokost som begynder på legepladsen, hvor påskeharen har gemt nogle æg, der skal findes. Derefter spiser vi påskefrokost; nogle år har børnene medbragt mad hjemmefra til en fælles buffet og andre år laver vi en varm ret.
  • Hjerteløb to gange om året for børnene. Vi går over til boldbanerne og løber rundt om et afmærket område på 100 m og for hver omgang får hvert barn et hjerteklistermærke. Hjerteløb er en rigtig sjov og hyggelig tradition, hvor alle børn får bevæget sig og får gjort noget godt for sit hjerte.
  • Villa Berthes fødselsdag d. 7. juni fejrer vi med fælles morgensamling i haven, hvor vi hejser flaget og synger fødselsdagssang.
  • Kaffe i haven er en eftermiddag med kaffe, kage og samvær på vores dejlige legeplads.
  • Afsked med de børn der skal starte i skole. Vi holder en lille afskedsceremoni med sang og flag. Vi har desuden en tradition med at holde en hemmelig tur for de kommende skolebørn og en fest om aftenen for børnene og deres forældre.
  • Sommerfest hvor hver familie medbringer en ret til fælles buffet som vi spiser sammen udendørs.
  • Fotografering  finder sted hvert år hvor fotografen på besøg og tager billeder af stuerne. I weekenden kan man også få sit barn fotograferet enkeltvis, hvis man ønsker det.
  • Forældremøde afholder vi hvert år i oktober. Vi starter med fællesmøde for begge etager, hvor der er valg til forældrebestyrelsen samt årsberetning fra forældrebestyrelsen og lederen. Derefter går børnehaveforældrene ovenpå, hvor mødeformen kan variere fra ét stort møde til mindre møder fx inddelt efter vores "bjørnegrupper". Vuggestuens møde er en blanding af informationer fra personalet, spørgsmål fra forældrene og ellers en hyggelig snak om livet i vuggestuen.
  • Lanternefest løber af stablen når det er blevet mørkt og koldt udenfor. Vi laver lanterner af malede syltetøjsglas medbragt hjemmefra. På dagen medbringer hvert barn suppeurter og grøntsager til fælles suppe, som vi spiser, når vi har luftet lanternerne. Vi mødes på legepladsen for at tænde lanternerne og går over i anlægget bag Rygaard Skole, hvor vi synger lanternesang og spiser lanternebrød.
  • Fælles julemorgenmad, julemand og risengrødsdag en hverdag i december byder vi på julemorgenmad, hvor familierne er velkommen til at komme og starte dagen i Villa Berthe. I december har vi også risengrødsdag, hvor vi koger flere store gryder fulde af risengrød og spiser så vi er ved at revne. Desuden kommer Julemanden også et smut forbi Villa Berthe med et juletræer til huset.