Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forældrevision

 

VISION FOR FORÆLDRESAMARBEJDET

I BØRNEKOMPASSET

Udarbejdet i samarbejde med forældrebestyrelsen 2022

I bestyrelsen arbejder vi sammen om kontinuerligt at forbedre rammerne for vores børn, både som sparringspartner for personale og ledelse, som bindeled til forældre generelt og gennem selve bestyrelsesarbejdet.

 

HVORFOR EN VISION FOR FORÆLDRESAMARBEJDE

Et tillidsfuldt samarbejde mellem forældre og institution og forældrene imellem er et fælles ansvar og en afgørende forudsætning for en god og tryg hverdag for alle børn og voksne.

Denne vision skal sætte rammen for den fælles retning i forhold til et fortsat stærkt forældresamarbejde, som altid er at genkende i glade og trygge børn i trivsel.

Derfor er denne vision også et udtryk for de roller vi hver især skal eje og leve op til. Heri eksemplificeret i personlige og faglige udsagn, som understøtter visions formål og værdi.

VORES FÆLLES RAMME FOR DET GODE FORÆLDRESAMARBEJDE

TILLID OG TRYGHED
 Alle voksne optræder omsorgsfulde og imødekommende, og de skaber de bedste forudsætninger for børns trivsel, læring og udvikling sammen med os forældre.

FORÆLDERFor mig er det absolut vigtigste i dagligdagen at aflevere min dreng til en voksen, som jeg kan mærke, faktisk holder af ham og ikke bare passer ham.

PERSONALE: Det er vigtigt at forældrene har fuld tillid til os i afleveringen. Der skal være åbenhed og ærlighed omkring barnets behov.                               

INFORMATION OG DIALOG 
I Børnekompasset prioriteres dialogen højt, da den er en af grundstenene i gode samarbejde mellem det pædagogiske personale og os forældre.

FORÆLDER: Det er helt centralt for mig at have en egentlig dialog med det pædagogiske personale. En rigtig snak om, hvordan dagen har været. 

PERSONALE: Ved indkøringssamtalen før start i Børnekompasset italesættes forventninger til hinanden og der skabes afsæt for en positiv løbende dialog. 

FÆLLESSKAB OG ANSVAR                                                             Du møder i Børnekompasset glade og nysgerrige børn, som både kan være selvstændige og indgå konstruktivt i forskellige fællesskaber

FORÆLDER: Det er så dejligt at mærke, at min søn betragter sin stue som et lille ”hjem”, og sine kammerater som hans store familie. 

PERSONALE: Det er vigtigt at alle voksne, både forældre og personale er ansvarlige for at støtte op om de gode børnefællesskaber.

RESPEKT OG ANERKENDELSE
Som forældre bakker vi op om personalernes arbejde, da vi som forældre også er en vigtig del af det gode fællesskab i begge de to huse.

FORÆLDER: Det er vigtigt for mig, at mine børn lærer at respektere de grænser, som jeg og andre voksne sætter. 

PERSONALE: Det er vigtigt for os at forældrene respekterer og anerkender, at de også træder ind i et fagligt rum, når de er i Børnekompassets to huse. 

INDIVIDUALITET OG FORSKELLIGHED
Vi forældre møder hinanden og vores børn både til hverdag og til de traditionsrige sociale og praktiske arrangementer, såsom blandt andet lanternefesten og arbejdsdagen i Villa Berthe, og forårsrengøring og Høstfesten i Humlebien.

FORÆLDER: Det betyder meget, at jeg altid føler at jeg kan gå til personalet med spørgsmål eller bekymring omkring mit barn og blive mødt med interesse og anerkendelse.

PERSONALE: Det giver stor værdi for børnene, at alle familier husker at de også er en del af et fællesskab I Børnekompassets to huse, hvor der skal være plads til forskelligheder. 

BØRNEKOMPASSETS POLITIKKER 

Humlebien og Villa Berthe indgik i 2022 et administrativt og økonomisk samarbejde. Husenes politikker er derfor under revidering, med henblik på at udarbejde og kvalificere de eksisterende frem mod nye fælles politikker. 

De nuværende politikker (digital politik, social politik, solpolitik, trafik politik, kostpolitik, hygiejnepolitik) som alle beskriver områder vi i samarbejde med forældrebestyrelsen har valgt at beskrive, for at vi sammen kan sætte en fælles ramme for, hvad der er vigtigt når barnet er i Børnekompasset. 

Politikkerne kan ses på husenes Aula hjemmesider.

LEGEAFTALER 
Vi støtter op om fællesskaber, og vi bakker op om børnenes legeaftaler.

Vi har derfor udarbejdet et sæt anvisninger til, hvorledes I som forældre kan bakke op om legeaftaler og et par praktiske råd. Disse udleveres i forbindelse med opstart i børnehaven.

FORMALISERET SAMTALER i BØRNEKOMPASSET

 I Børnekompasset har vi besluttet, at følgende samtaler er vigtige for at barnet får det optimale forløb fra start til slut. Dette anser vi ligeledes, som en vigtig del af forældresamarbejdet. 

Opstart samtale

Inden barnet starter. Børnekompasset udsender

velkomstbrev og indbyder til en samtale, hvor vi

præsenterer de primære voksne der tilknyttes barnet

i starten og vores institution, men også spørger ind til

barnets liv. Således bliver det muligt at tage de

individuelle hensyn som er vigtige for en god start. Her har vi ligeledes mulighed for at afstemme

forventninger.

 

Opfølgende samtale 3-6 mdr. s samtale. 

Vi indkalder i børnehaven og i Humlebiens vuggestue

til en samtale efter ca. 3 mdr. - 6 mdr. for at følge op

på starten. Hvad er gået godt og hvor er der plads til

ændringer. Sammen med personalet på stuen

gennemgås, hvordan barnet er faldet til i institutionen.

Dette gælder både for vuggestue- og børnehavebørn.

Villa Berthes vuggestue indkalder efter 1 år.

Overgangssamtale 

Når et barn går fra vuggestue til børnehave afholdes

en dialog samtale, hvor forældre og personale svarer

på en række spørgsmål, som danner grundlag for

samtalen. Her er ligeledes deltagelse fra den

kommende børnehavegruppe, således at det sikres at

barnet får de bedste overgangsbetingelser. 

Hver gang et barn fylder år

Hver gang barnet fylder år vurderer vi og I barnets kompetencer i forhold til deres

aktuelle alder i en dialog profil. Vi indkalder herefter til

samtale, hvis resultatet giver anledning til det. 

Trivsels samtale 

Vi indkalder til en samtale, hvis vi vurderer at vi har

behov for at vurdere et barns trivsel.

Vi står selvfølgelig altid til rådighed hvis forældrene

har brug for en samtale om barnets aktuelle trivsel. 

Skolesamtale                                                                       

I februar/marts i året hvor barnet skal starte i skole

indkaldes til et dialogmøde, hvor vi i fællesskab

planlægger, hvad det er der særligt vil styrke barnet i

overgang til skole. 

 

Børnekompasset er et sted, hvor vi trygt kan aflevere

vores børn velvidende, at de er i de bedst tænkelige

hænder, og at alle børn bliver set og hørt af såvel

voksne som børn.

 

                                                                          Vi glæder os til at byde jer velkommen