Lille Bjørn

I Lille Bjørn har vi især valgt at lægge vægt på udeliv. Vi prioriterer at være ude hver dag og i al slags vejr. Vi er både på vores egen legeplads men vi går også på ture i nærområdet.

Ved at vælge at være ude føler vi, at vi kan tilgodese mange vigtige udviklingspunkter i et lille barns liv:

• det MOTORISKE - både den fine og den grove
  • det SPROGLIGE - børnene lærer en masse ord, da snakken ofte falder på det de ser
  • det SOCIALE - børnene forholder sig til hinanden på en god måde, da der er plads nok omkring dem
  • SANSERNE - som børnene får skærpet ved at være ude og lugte, se, høre og føle
  • udviklingen af FANTASI - da børnene lærer at bruge naturens materialer som legetøj, fx en kogle som bil, en pind som skyder/fiskestang og lign.
  • NÆRHED - der opnås en nærhed med børnene, fordi personalet kan koncentrere sig om det enkelte barn/gruppen uden at blive forstyrret af en telefon eller lignende. Personalet har tid til at være nærværende og lytte.

I vinterperioden hvor vejret kan sætte nogle begrænsninger for hvor længe vores små børn kan være ude, vægter vi at arbejde ud fra en aktivitetsplan hvor børnene er opdelt i mindre grupper. Denne er tilrettelagt ud fra pædagogiske overvejelser om børnegruppens sammensætning og den tilgodeser alsidighed i aktiviteter med fokus på motorik, sanser, kreativitet, leg samt social og personlig udvikling.