Store Bjørn

I Store Bjørn er de 40 børn delt ind i to grupper: Pandabjørne (de yngste) og Isbjørne (de ældste). Grupperne er lavet først og fremmest efter alder, men er aldrig stationære eller lukkede. De kan ændres efter behov. Derfor kan to kammerater godt være placeret i forskellige grupper. Dette betyder dog ikke, at børnene ikke har mulighed for at lege sammen på andre tidspunkter som fx om morgenen eller om eftermiddagen. Det er personalet som bestemmer sammensætningen, men vi er selvfølgelig lydhøre over for forslag til ændringer!

Når vi spiser foregår det i grupperne fordelt i fire rum, så det bliver hyggeligt og roligt for både små og store.

Hver gruppe har hver uge en tur- og gruppedag. En turdag kan fx være en tur til Hellerup Havn for at fiske, en tur til Dyrehaven for at se på hjorte, en tur med Metroen, et museum eller lign. sammen med primærpædagogen og en anden voksen. På gruppedagen kan man lave en opfølgning på turdagen fx lave kastanje dyr med kastanjer fra Dyrehaven, snakke om ting der er aktuelle for gruppen fx venskaber, male, læse, spille spil og lign.

At komme ud af huset på tur betyder meget for gruppen som skal af sted men også for de øvrige grupper, som er hjemme. For gruppen som tager ud betyder det oplevelser, nye indtryk, spænding, gruppesammenhold, intensivitet, nærvær og så videre. For børnene hjemme betyder det mere plads at boltre sig på, mindre larm og mulighed for venskaber på tværs af grupperne, som er hjemme.

I Store Bjørn arbejder vi med begrebet "primærpædagog", som hos os betyder følgende:  At hver pædagog har et antal børn, som vedkommende er primært ansvarlig for. Dette har vi valgt for at skabe et tæt og trygt samspil mellem barn/primærpædagog og primærpædagog/forældre i den tid barnet går i børnehave.