I Børnekompasset arbejder vi med en tilgang, der sætter børnenes deltagelse og trivsel i centrum. I børnehaven er vi opmærksomme på at skabe et lærings- og legemiljø, der understøtter børns individuelle behov og udvikling i små børnefællesskaber. Gennem hele dagen arbejder vi med at facilitere både strukturerede aktiviteter og fri leg, så børnene får mulighed for at udforske, lære og udvikle sig i deres eget tempo.
Små børnefællesskaber:
Vi organiserer børnene i mindre grupper for at sikre, at alle får mulighed for at deltage aktivt i aktiviteterne. Det skaber en tryg ramme, hvor børnene kan få nærvær og intensitet i samværet med både voksne og jævnaldrende. De små grupper fremmer et stærkt fællesskab, hvor børnene kan lære at samarbejde, dele erfaringer og tage ansvar.
Tværgående samarbejde:
Børnene i Børnehaven er delt op i to stuer 3-6 år – Panda og Isbjørn – og samarbejder på tværs af grupperne. Eksempler på dette er vores fællesskaber som "Bjørneklub", der samler de kommende skolestartere fra begge stuer, samt "Minibjørne", som huser de yngste børn fra begge stuer og de kommende børnehavebørn fra vuggestuen. Dette tværgående samarbejde styrker fællesskabet og hjælper børnene med at lære at interagere med børn på tværs af alder.
Udflugter og ture:
Hver gruppe har én turdag om ugen, hvor de tager på udflugt til forskellige steder, som fx Hellerup Havn, Dyrehaven, et museum eller en tur med Metroen. Udflugterne er en vigtig del af børnenes hverdag, da de giver nye oplevelser, indtryk og muligheder for at udvikle sociale færdigheder. Når en gruppe tager på tur, skaber det mere plads til dem, der bliver hjemme, hvilket giver mulighed for leg og aktiviteter på tværs af grupperne. Dette styrker både børns sociale relationer og giver et afbræk fra den daglige rutine.
Individuel opmærksomhed og fællesskab:
I vores arbejde med børnehaven lægger vi vægt på, at alle børn får opmærksomhed og bliver anerkendt for deres individuelle styrker og behov. Voksne i institutionen skaber trygge rammer, hvor børnene føler sig set, hørt og forstået. Gennem de små grupper og daglige aktiviteter tilstræber vi at give børnene mulighed for at udtrykke sig, tage initiativ og lære af hinanden i et inkluderende miljø.
Samlet set arbejder vi i Børnehaven med at skabe et læringsmiljø, hvor børnene er aktive deltagere i deres egen udvikling. Gennem små børnefællesskaber, tværgående samarbejde, udflugter og individuel opmærksomhed understøtter vi børns trivsel og læring på en helhedsorienteret måde.